HISTORIA

Historia jachtu sięga 1966 roku, kiedy to powstał projekt powołania komitetu społecznego budowy lubelskiej jednostki pełnomorskiej a jesienią 1967 roku została podpisana umowa ze Szczecińską Stocznią Jachtową na budowę jachtu. Środki na budowę pochodziły ze skarbu państwa i sponsorów. Roztocze było zwodowane 29go czerwca 1969 roku, w tym dniu odbył się też chrzest i pierwsze podniesienie bandery.

Matką chrzestną jachtu została Alina Wdowiak. Pierwszy rejs s/y Roztocze po Bałtyku odbył się w dniach 3–13 sierpnia 1969 roku a dowodził nim oczywiście kapitan Ziemowit Barański.

Jacht od początku swojego istnienia spełniał funkcje szkoleniowe, przyczyniając się w znaczący sposób do wyszkolenia wielu pokoleń lubelskich żeglarzy. Bez wahania można powiedzieć, że żeglarstwo na Lubelszczyźnie nie osiągnęłoby obecnego poziomu i popularności, gdyby nie ten jacht.

 

Służy przede wszystkim do szkolenia na wyższe stopnie żeglarskie i zdobywanie praktyki morskiej, wyprowadził wielu naszych żeglarzy na morza i oceany. Umożliwił im udział w międzynarodowych imprezach żeglarskich, takich jak np. The Tall Ships’ Races (Operacja Żagiel) w których to Roztocze wielokrotnie brało udział. Na pokładzie Roztocza gościły koronowane głowy. Podpis w kronice jachtu złożył książę Filip, mąż królowej brytyjskiej Elżbiety II.

Jacht zwiedził tysiące miejsc na świecie m.in. Islandię, koło podbiegunowe, wybrzeża Norwegii, Wyspy Owcze, Narwik, Zatokę Botnicką czy Morze Czarne.

W 1992 roku po ponad 20 latach eksploatacji jacht odremontowano. Wymieniano w nim kokpity, pawęż, pokład w części dziobowej i częściowo poszycie kadłuba. Zmodernizowano luki pokładowe, olinowanie stałe oraz maszty i bomy. Teraz, po 50 latach od wodowania S/Y Roztocze ponownie potrzebuje gruntownego remontu.